Shakedown cruise

Na een vreemd voorjaar met alle Corona beperkingen was het er nog niet van gekomen om een langere tocht te ondernemen. Begin augustus was het zover. Op 1 augustus zijn we aan boord gegaan met als doel een rondje Denemarken. De vrijdag voor het vertrek onze nieuwe stagfok opgehaald en in het weekend nog snel de putting op het dek gemonteerd. Uiteindelijk zijn we zondag 2 augustus vertrokken voor de eerste etappe. Samen met de En Passant van Joris en zijn vriendin Lisa naar Colijnsplaat gevaren waar we uiteindelijk nog tot dinsdag zijn gebleven om de zuidwesten wind op te pakken die ons richting Denemarken zou moeten brengen.

Dinsdag 4 augustus Colijnsplaat – IJmuiden

Om half 8 zijn we vertrokken uit Colijnsplaat en na het passeren van de Roompotsluis lagen we om 9 uur te dobberen in de Oude Roompot. De wind zou in de middag naar het zuidwesten draaien maar tot die tijd was het motoren tegen 3 knopen noordenwind in. Uiteindelijk kwam de zuidwesten wind aan het einde van de middag en nam hij pas toe toen we om zeven uur in de avond IJmuiden binnen liepen. De eerste motordag op zee zat erop en helaas bleken er nog meerdere te volgen.

Woensdag 5 augustus IJmuiden – Den Helder

We worden wakker met de wind gierend langs de masten in Seaport Marina. Vlagen tot 28 knopen en zelden onder de 20. We besluiten te wachten tot na het middaguur wanneer de wind af zou nemen. Uiteindelijk vertrekken we om 13 uur met zo’n 20 knopen wind uit het zuidwesten en een ruw zeetje buiten de pieren. Met alleen de genua liepen we al snel zo’n 5-6 knopen voor de wind. Erg aangenaam was het allemaal niet en ondanks dat de wind snel in kracht af nam, bleef het een rommelig zeetje tot Den Helder waar we uiteindelijk om half 8 afmeren in de KMJC. Zin om te koken was er niet en de blauwe hap lonkte. Daarna vroeg naar bed want de volgende dag zouden we oversteken naar Thyboron zo’n 250 mijl verderop.

Donderdag 6 tot zaterdag 8 augustus Den Helder – Thyboron

De shakedown cruise gaat beginnen. Dit wordt de eerste lange tocht na alle aanpassingen aan het schip deze winter en de proof of the pudding voor windvaan, stroomvoorziening, watermaker en niet te vergeten de bemanning.

Aangezien het een meerdaagse tocht wordt hebben we gekozen om op een relaxt tijdstip te vertrekken. Stroom tegen krijg je toch dus waarom daar niet mee beginnen? Na het vullen van de watertanks en de dieseltank varen we om klokslag 10 uur de haven van Den Helder uit. De wind waait op dat moment met zo’n 8 knopen uit het zuidwesten waardoor we lekker comfortabel en vlot richting het Molengat voeren. In het Molengat werd het vrijwel plat voor het windje waardoor de snelheid terugliep tot zo’n 4 a 5 knopen. Met een lekker zonnetje in de kuip geen reden tot klagen. Het schoot weliswaar niet op maar met nog 2 dagen en nachten voor de boeg een lekker rustig begin. Uiteindelijk verschijnen Vlieland en vervolgens Terschelling en verleggen we de koers in een meer noordelijke richting voor het over steken van het verkeerscheidingsstelsel. Het is erg stil. In de verte zien we nog een tanker voorlangs gaan maar verder is er weinig te beleven. Behalve wat offshore platformen en in de verte een volgend jachtje. Na het oversteken van de TSS de koers wat noordoostelijker verlegt en genoten van prachtige zonsondergang. Anderhalf uur later komt, al even spectaculair, de maan op en is het naast erg stil door het totaal wegvallen van de wind, ook opmerkelijk licht en helder.

Op naar de oversteek van de Oost Friesland diepwaterroute richting Noord Duitsland. Ook deze keurig haaks overgestoken. De beide oversteken van de TSS-en hadden we zo gepland dat we vanaf Terschelling nagenoeg in een rechte lijn konden oversteken naar Thyboron. Daarbij de diverse windmolenparken precies westelijk passerend. Na het passeren van de diepwater route is het 1 uur en is het tijd Annette te wekken voor haar 4 uurtjes in de kuip. Aan stuurboord het laatste windmolenpark en verder geen bijzonderheden meer voor de boeg.

Om 2 uur word ik wakker van een hoop lawaai in de kuip. Schoten worden aangetrokken en een schreeuw om hulp van Annette volgt. In de kuip aangekomen blijkt de stuurautomaat een eigen leven te zijn gaan leiden en voeren we inmiddels weer terug in de richting waar we vandaan kwamen. Nu hadden we dit al een keer eerder gehad maar dat was overdag toen we beiden in de kuip waren en het allemaal net een beetje overzichtelijker was. Uiteindelijk komt dit probleem voort uit een al ruim 2 jaar voortslepend gedoe met onze kaartplotter. Waarover wellicht later meer. Na een gijp en het opnieuw invoeren van het waypoint bij Thyboron is de rust terug en kon Annette genieten van een mooie nachttocht en zonsopkomst alvorens mij tegen 6 uur uit mijn kooi te trommelen.

Begin van de ochtend is de wind gedraaid en komt nu met een kleine 3Bft. uit het zuidoosten. Eindelijk kon de motor uit en was het met een knik in de schoot lekker zeilen. Een mooi moment om de Hydrovane eens goed te gaan proberen. Dit bleek allemaal veel eenvoudiger dan verwacht en in korte tijd werd de autopilot ingeruild voor een dagje sturen op de wind. Vlak voor het vertrek hebben we aan de railing nog 2 zonnepanelen gemonteerd en na deze onder een gunstige hoek met de zon te hebben ingesteld werd de trip pas echt duurzaam.

Aangedreven door de wind in de zeilen, bestuurd door de windvaan en met stroom van de zon maakte het gevoel van vrijheid compleet. De in totaal 2 x 75Wp aan zonnepanelen was bij het uitsluitende gebruik van de navigatieapparatuur en koel-/vrieskast voldoende om de accucapaciteit op peil te houden gedurende de dag. Helaas viel aan het einde van de middag de wind volledig weg en volgde er wederom een nachtje op de motor. Ook deze nacht was de zee helder verlicht door de maan maar was het ook een stuk vochtiger en erg koud. Behalve op de AIS was er verder geen schip te zien.

Bij zonsopkomst kwam ook de kust in zicht, stak een oostelijke wind van zo’n 12 knopen op en hebben we de laatste uren tot Thyboron nog goed kunnen zeilen. Uiteindelijk liepen we op 8 augustus om precies 8 uur het Limfjord bij Thyboron binnen. Verwelkomt door een penetrante lucht van de daar gelegen visfabriek besloten we Thyboron te laten voor wat het was en door te varen naar Lemvik. Waar we om 10 uur afmeren. Binnenkort een verslag over onze tocht door het Limfjord.

3 gedachten over “Shakedown cruise

1. Voor mij, als vaste landrot 😄ga ik weg op de fiets, auto of met de camper welke windrichting, knoppen etc ik ook heb, er wordt gestart…. dus ik, Elly, want Adrie heeft gezeild, vind het reuze interessant om jullie avontuur te beleven… uiteraard lees Adrie ook jullie verhalen!! Veel vaarplezier!!🥰🤗